Kairos pühaduse otsingul

Egiptus

Kairo

Plaan oli käia kolme aabrahamliku  religiooni pühakodades. Minule eriti südamelähedane teema, olles ise orthodox ja õppinud kristliku kultuurilugu, natukene ka judaismi magistrantuuris ning lugenud ise islamist loenguid nii ülikoolides kui mujal. Pühakoht on püha koht olenemata religioonist.


Alustuseks võtsime suuna kopti Kairosse. Koroona oli ka sinna oma jäljed jätnud, kloostritesse sisse ei saanud ja sünagoog oli samuti kinni. See oli omaette linnaosa, kus tuli turvakontrollist läbi jalutada. Turvaväravatest läbi minnes, ükskõik kus see ka ei asunud, va lennujaam, piiksus masin alati kurjakuulutavalt, aga valvurid ei teinud sellest teist nägugi. Ma ei kujuta ette, mis häält peaks need turvaväravad reaalselt tegema, et korravalvurid end liigutama hakkaks.  Mõnikord taheti näha, mis koti sees on, aga kuna mul oli hästi väike üleõla kott, siis sinna sisse tavaliselt keegi piiluda ei tahtnud. Pigem tunti huvi mu passi vastu ja kust ma pärit olen. Vähemalt Eestimaad sai promotud mitme eest.


Et kirikuteni jõuda tuli poodide rivist mööduda. Iseenesest oli raamatuid, mida oleks tahtnud osta, aga reaalselt kas ma ikka 20 eurot olen nõus maksma. Aswanis ma ostsin raamatu, mis on ka eestikeeles olemas, “Every thing is fucked“ ja ma maksin selle eest 2 eurot. Sel juhul tekib küsimus, miks ma pean turistilõksus nii palju peale maksma. Õigeusklikuna mulle meeldivad ikoonid, aga sealsed olid olematu kvaliteediga, nii et püha perekonna Egiptusesse saabumise ikooni jäigi ostmata.

 

Sealsed kirikud vs siinsed

Kui ma kirikuid ortodoksina vaatan, siis mille poolest sealsed kirikud erinevad siinsetest? Kui meil on kirikutes pühakute reliikviad väljas, siis need luutükid on tavaliselt kasti sees, mis on kaetud klaasiga. Seal näevad kõik reliikviad välja nagu punased diivanipadjad.

Kuningilikud uksed ehk ikonostaasi keskmine uks oli kaetud kardinaga, mille peale oli kas Neisti Maarja või kellegi teise pühaku tikitud. Inimene, kes kirikusse tuli, käis kaardinat suudlemas. Samas ma ei näinud keset kirikut olevat ikooni, mida traditsiooniliselt siinkandis kirikusse sisenedes suudeldakse. Kui ma palusin sealsel õigeusklikul risti ette lüüa, siis täitsa huvitav, ta lõi Eesti mõistes nagu katoliiklane ehk vasakult paremale.


Midagi uut ja põnevat oli tänuplaatidega sein, kust plaatidelt sai lugeda inimeste tänu püga Georgiosele toimepandud imetegude eest nende elus. Eestis tuleb selleks ikooni vaadata, et saada aimu kas on imettegev või mitte, selle tõenduseks on ikooni ees rippuvad ketid, sõrmused. Küünaldega oldi eriti kitsi, neid ei olnud kuskilt osta. Kuid ma märkasin, et ikoonide kõrval oli juba põletatud küünalde hunnik, mida inimesed uuesti palveid lugedes süütasid.

 

Püha perekond

Mulle jäi mulje, et peaaegu iga kirik sai uhkusega öelda, et püha perekond on Egiptuse elamise ajal just nende kiriku all olevas krüptis või koopas elanud. Kui just püha perekonda käe pärast võtta ei olnud, siis püha Georgiose ehk kodumail tuntud püha Jüri ikoon võrdväärne vastane.

 

Mošeedesse

Kui koptide kirikud ja surnuaed oli üle vaadatud, oli viimane aeg minna mošeedesse. Kusjuures omapärane oli see, et kirikutesse sai tasuta sisse, aga mošeedesse sisendese tuli vähemalt mul maksta. Samas mõeldes, et igakord selle raha eest otsiti mulle üks moodu üpr selga, siis miks mitte mošeed toetada. Võrreldes kirikutega olid mošeed inimtühjad, turistide hordid, mis koptide juures olid, polnud nendesse pühapaikadesse veel jõudnud.



Egiptuse reisi pildid leiad siit.

Kui sul tekkis tunne, et Sa oled huvitatud rätsepreisist, mis on Egiptuse avastamine väikse grupiga, siis võta minuga ühendust.

Egiptus
Egiptus
Egiptus

“Diivanipadjad”

Tänusein

Püha perekonna krüpt